The dialogue between generations as an axiological training in medical sciences students

Authors

Keywords:

moral values, medical responsibility, formative intergenerational dialogue.

Abstract

The importance of the interchange between generations is exalted as a pedagogical way to achieve the value formation in the medical sciences students, as well as the impact of the humanistic contribution of the medical sciences personalities for young doctors in Santiago de Cuba, besides, the potentialities given by the FEU projects, as theoretical and practical model to support its implementation in the university community and in the society in general, are defined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Sebastián García Torres, Facultad de Medicina No. 1, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba

Daniel S. García Torres Jefe de Departamento de Extensión Universitaria-TEPI, Profesor Auxiliar, Licenciado en Educación en la Especialidad Química

Rosandra Díaz Suárez, Facultad de Medicina No. 1, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba

Rosandra Díaz Suárez, Profesora Asistente, Deparatamento de Idiomas, Licenciado en Educación en la Especialidad Inglés.

References

1. Infante Miranda ME, Hernández Infante RF. Preservar la identidad cultural: una necesidad en la actualidad. Arte y Sociedad [citado 3 Dic 2015]. Disponible en: http://asri.eumed.net/0/imhi.html

2. Carreño de Celis R, Salgado González L, Fernández Oliva B. Medio siglo de educación médica superior revolucionaria (1959-2009). Educ Med Super. 2010 [citado 5 Dic 2015]; 24(3):418-29. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000300012&lng=es

3. Vital Alfaro E, Vital Riquenes E. Algunos antecedentes de la docencia médica en Santiago de Cuba y las primeras manifestaciones de internacionalismo [citado 5 Dic 2015]. Disponible en: http://www.uvs.sld.cu/algunos-antecedentes-de-la-docencia-medica-en-santiago-de-cuba-y-las-primeras-manifestaciones-de-int

4. Roca Goderich JR. Instauración de la docencia médica en Santiago de Cuba. MEDISAN. 2002 [citado 17 Dic 2015];6(4). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/san/vol6_4_02/san13402.htm

5. Columbié Reyes JL, Columbié Ortiz FJ, Broock Romero Y. El valor responsabilidad como unidad de análisis del proceso formativo integral en estudiantes de ciencias médicas. MEDISAN. 2016 [citado 10 Feb 2016];20(2). Disponible en: http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/688/html_234

6. Mendoza Portales L. Cultura y valores hoy. Aproximación a un desafío. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2010.

7. Alberto del Salto Bello MW. Educación en valores: propuesta de una estrategia. MEDISAN. 2015 [citado 8 Feb 2017];19(11). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192015001100016

8. Brizuela Tornés GB, González Brizuela CM, González Brizuela Y. ¿Cómo contribuir desde el pase de visita a la formación integral del estudiante de medicina? MEDISAN. 2016 [citado 8 Feb 2017];20(1). Disponible en: http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/489

9. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Plan de Estudios Perfeccionado. Carrera de Medicina. Resolución Ministerial 23/13. La Habana: MINSAP; 2013.

10. Ramírez Estévez JA, Suárez Pérez AM, Suárez Pérez O. Artes plásticas y desarrollo cultural. Reflexiones. Cuad Educ Deso. 2013 [citado 3 Dic 2015]. Disponible en: http://atlante.eumed.net/artes-plasticas-y-desarrollo-cultural-reflexiones/

Published

2017-03-13

How to Cite

1.
García Torres DS, Díaz Suárez R. The dialogue between generations as an axiological training in medical sciences students. MEDISAN [Internet]. 2017 Mar. 13 [cited 2025 Jul. 12];21(3). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/717

Issue

Section

Medical training

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.